Att köpa en bostadsrätt

Efter två veckor utan jobb har jag nu kommit tillbaka till verkligheten. Nu är det 08 - 16 varje dag som gäller. Känns faktiskt riktigt skönt att vara tillbaka på banan.

Sitter här och håller på att räkna en himla massa. Daniel och jag har ju planer på att köpa en lägenhet tillsammans. Fördelen med att köpa en lägenhet är att det man betalar i månaden går till sig själv och försvinner inte till hyresvärlden. Dessutom får man måla och göra om precis hur och när man vill. Nackdelen är att man alltid måste ha en buffert, om tex kylskåpet skulle gå sönder står man själv för alla kostnader.

Anyhow, just nu har jag och daniel tillsammans ungefär 24.000 i månaden att leva på. 5300 går till hyra, 3500 till mat, 500 till om hem, 300 till vattenfall, 800 för hemförsäkringen. Sen har vi hela tiden en massa små-kostnader såsom Radiotjänst, kompletteringsvaror, avbetalningar.

Vi har alltså kostnader på ungefär 12.000 i månaden, vilket betyder att vi har 12.000 kvar att göra vad man vill med. Hade vi köpt en lägenhet skulle vi betala ungefär 8000 i hya och räntor, vilket skulle betyda att vi har 9000:- kvar att leva på. Vi har ju definitivt inga ekonomiska bekymmer.

Jag får fortsätta räkna på allt, när jag får fast anställning hos lärarförmedlarna ska vi boka ett besök hos Nordea och ansöka om lånelöfte. Sen är det bara att börja leta lya. Fritidshus är också mysigt :)

Dagen fundering: Slutar man 16 på sommaren känns det som man har all tid i världen tills morgondagen, men slutar man 16 på vintern känns det som tiden är knapp. Men det är ju samma antal timmar vi har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0